2013 – Chère Suzy

Greek/ english

.

Νύχτα Μουσείων 2013: Μουσείο (Μνήμη + Δημιουργικότητα) = Κοινωνική αλλαγή

International Museum Day 2014: Museums (Memory+Creativity)=Social Change

ΙΑΕΤΕ, Μέγαρο Διομήδη, 3ης Σεπτεμβρίου 146, Αθήνα

National Bank of Greece Historical Archive, Diomidi Mansion, Athens, Greece

επιμέλεια: Μαρία Λεμπέση, Λουίζα Καραπιδάκη

curator: Maria Lebesi, Louisa Karapidaki

18 Μαΐου 2013/ May 18 2013

http://ha.nbg.gr/photographicmaterial/phot_mat_25/InvitationProgramme2.html

.

Τύπος:

Μέρες και νύχτες μουσείων, Η ΑΥΓΉ

http://www.avgi.gr/article/2546282/meres-kai-nuxtes-mouseion

.

 

Μέρος της εγκατάστασης εκτέθηκε στα ΧΑΝΙαRT 2013 – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων: Διάλογοι της Αριάδνης και της Πηνελόπης, Μέγαρον Τριανόν, Χανιά, Κρήτη, διοργάνωση: Ελαιουργείον Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτη, επιμέλεια: Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης.

Part of the installation was exhibited at CHANIaRT 2013: Visual Art Journeys in the Regional Unit of Chania: Dialogues of Ariadne and Penelope, Trianon Mansion, Crete, Greece (organised by Olivepress Art Factory, curator: I. N. Arhondakis).

Συνεχίζεται με δυο εκθέσεις το ΧΑΝΙαRT 2013 – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων:

https://flashnews.gr/post/140454/sinexizete-me-dio-ek8esis-to-xaniart-2013-ikastikes-diadromes-sto-nomo-xanion

.

Εγκατάσταση

Chère Suzy, 2013 (1ος όροφος, διάδρομος)

Η εγκατάσταση βασίζεται στο οικογενειακό αρχείο της οικογένειας Πανταζή και στο φωτογραφικό αρχείο του Μίλτου Πανταζή. Εκτίθενται φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στην Αφρική στο διάστημα 1930 με 1953 και στην πλειοψηφία τους είναι πορτραίτα ιθαγενών. Μέρος του φωτογραφικού υλικού του Μ. Πανταζή είχε παραχωρηθεί από την οικογένειά του λίγα χρόνια μετά το θάνατο του, το 1978,  στο Μουσείο Μπενάκη (1). Παράλληλα παρουσιάζονται οικογενειακές φωτογραφίες, ντοκουμέντα της ζωής της οικογένειας στην Αίγυπτο κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα, την εποχή που ανθούσε ο εκεί ελληνισμός, Η έκθεση οργανώθηκε γύρω από το  φωτογραφικό υλικό, ενώ  υπάρχει και ένα ηχητικό ντοκουμέντο που αφορά παλιές καταγραφές σε μπομπίνες της ίδιας οικογένειας, που ζει πλέον στην Ελλάδα από το 1953 και μετά. Από την παραπάνω έρευνα και συγκέντρωση του υλικού προκύπτει ένα εικαστικό έργο, το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας κεντημένο με κόκκινη κλωστή σε καμβά. Παράλληλα, ζωγραφικές αναπαραστάσεις παλιών οικογενειακών φωτογραφιών κεντημένες με κόκκινη κλωστή (ο Πειραιάς της Ελλάδας της δεκαετίας του ’50 και η Γκίζα στο Κάιρο της Αιγύπτου (2),  επιθυμούν να φανερώσουν τις εσωτερικές και υπόγειες σχέσεις. Αναδεικνύεται έτσι ο χαρακτήρας τους και επιχειρείται με αυτόν τον τρόπο να βρεθεί το νήμα της ιστορίας τους επιδιώκοντας να ανακαλυφθεί η σχέση που υπήρχε και έχει χαθεί, μία σχέση κρυμμένη κάτω από την επιφάνειά της εικόνας.

Πρόκειται λοιπόν για τη καταγραφή της ζωής μιας μεσοαστικής τάξης, που διαπνέεται από έναν νοτιοευρωπαϊκό κοσμοπολιτισμό, με μικρή έμφαση στο ελληνικό στοιχείο. Είναι η πορεία μιας ομάδας ανθρώπων, όπου το προσωπικό εμπλέκεται με το συλλογικό. Στην εγκατάσταση προβάλλεται αφενός η καταγεγραμμένη δραστηριότητα και παραγωγή ενός καλλιτεχνικού έργου με εθνολογικά στοιχεία και αφετέρου η προσωπική ζωή των ανθρώπων.

Στις προθήκες κατά μήκος του χώρου έχουν τοποθετηθεί προσωπικά αντικείμενα που  ταυτόχρονα είχαν και δημόσια χρήση. Τεκμήρια, όπως ταξιδιωτικά και προσωπικά έγγραφα, αποκόμματα εφημερίδων, περιοδικά, λευκώματα, καρτ – ποστάλ, αλληλογραφία, ζωγραφικά σχέδια και βιβλία σε μια προσπάθεια εμπλοκής του δημόσιου με το ιδιωτικό. Κάποια αποσπάσματα των βιβλίων ακούγονται, ανάμεσα σε άλλα, ως αφήγηση στο ηχητικό ντοκουμέντο (το οποίο προέκυψε από τις εγγραφές σε μπομπίνες Philips οι οποίες βρέθηκαν αποθηκευμένες ανάμεσα σε άλλα τεκμήρια της οικογένειας και απομαγνητοφωνήθηκαν).

Προσωπικές φωτογραφίες του ιδιωτικού βίου, ντοκουμέντα μιας διαδρομής ενός περίπου αιώνα, βρίσκονται ακουμπισμένες σε ένα τραπέζι, αφημένες ως ανάμνηση στο αδιάκριτο βλέμμα του θεατή.

Ο τίτλος της έκθεσης  Chère Suzy, είναι μια φράση από την προσωπική αλληλογραφία της Suzanne Bèguin  με τον πρώτο της σύζυγο Albert Etienne, η οποία επαναλαμβάνεται στην αρχή κάθε γράμματος που ανταλλάσσουν οι δυο τους για μια δεκαετία (1981 – 1991) μέχρι το θάνατο της πρώτης το 1991.

 

(1) Το Μουσείο Μπενάκη κατόπιν αιτήματος παραχώρησε ψηφιακό υλικό του φωτογραφικού αρχείου Μ. Πανταζή για τις ανάγκες της έκθεσης Chère Suzy.

(2) Έλενα Ακύλα, «Αστικό τοπίο Ι/ Γκίζα 1930», 21 x 24 εκ., μολύβι και ακουαρέλα σε στρατσόχαρτο, φωτογραφικό χαρτί, κόκκινη κλωστή,  2009.

Έλενα Ακύλα, «Αστικό τοπίο IΙ/ Πειραιάς 1953», 21 x 24 εκ., μολύβι και ακουαρέλα σε στρατσόχαρτο, φωτογραφικό χαρτί, κόκκινη κλωστή,  2009.

.

1

Αλληλογραφία της Suzanne Bèguin  με τον Albert Etienne, 24-05-1982

.

Installation

Chère Suzy, 2013 (1st floor, corridor)

The installation is based on the family archive of the Pantazis family and more specifically on the photographic archive of Milton Pantazis. On display there are pictures taken on Africa between 1930 and 1950, the majority of which are portraits of natives. There are also family portraits, documents of family life in Egypt at the time that Greeks flourished there, in the first half of the 20th century. The exhibition is organized around the photographs, while there is also an audio document of old tapes of the same family, living now in Greece in the ‘60’s. This research and accumulation of material is transformed into an artwork, the family tree. There are also panted depictions of old family photographs, embroidered with red thread, (Piraeus of Greecec and Giza of Egypt in the ‘50’s), which reveal the internal underground relations, emphasizing on their true essence, in an attempt to find the end of the thread in their history. The purpose is to recover the inner relations that are now lost, the relations under the surface of the pictures.

It is about the documentation of the life of a middle upper class, characterized by a south european cosmopolitism, with little emphasis on the greek element. The documentation of a group of people where the personal is interwoven with the collective. The installation depicts on the one hand the recorded activity and production of an artistic work with ethnical elements and on the other the personal lives of the individuals.

In the showcases along the room are placed personal belongings that once had also a public use. Documents like passports, magazines, scrapbooks, personal papers, books excerpts of which are heard as a background in the audio document etc in an attempt to mesh the public with the private.

Finally the personal photographs, documentation of an era are placed on a table, left there as a memory, exposed to the indiscreet gaze of the spectator.

The title of the work Chère Suzy, is a phrase taken from the personal correspondence of Suzanne Bèguin with her first husband  Albert Etienne, repeated in every letter that they exchange for a decade until her death.

*Elena Akyla, diptych entitled “Urban landscape I & II | Tourists in their own city”, 2009. Watercolors and pencil on paper, thread, photographical paper, 21×24 cm.

.

γενεαλογικό δέντρο, κέντημα σε καμβά, 2,24 x 1,00 μ. | the family tree, embroidery, 2,24 x 1,00 m.

Γενεαλογικό δέντρο, κέντημα σε καμβά, 2,24 x 1,00 μ. | The family tree, embroidery, 2,24 x 1,00 m.

Φωτογραφικό αρχείο Μίλτον Πανταζή | Milton Pantazis archive

Προβολή (μέρους) του φωτογραφικού αρχείου του Μίλτου Πανταζή. Εκτίθεται φωτογραφικό υλικό που τραβήχτηκε στην Αφρική στο διάστημα 1930 με 1954  και στην πλειοψηφία τους είναι πορτραίτα φυλών ιθαγενών| Milton Pantazis archive

σελίδα λευκώματος, σχέδιο Μιονέτ Πανταζή, 1962 | album, sketch by Mionette Pantazis, 1962

Σελίδα λευκώματος της Μιονέτ Πανταζή, 1962 | Album Mionette Pantazis, 1962

Ταξιδιωτικά και προσωπικά έγγραφα, αποκόμματα εφημερίδων, περιοδικά, λευκώματα, καρτ – ποστάλ, αλληλογραφία, ζωγραφικά σχέδια, εφήμερα αντικείμενα κ.α.

(φωτ. Νίκος Καζέρος)

Αυτόγραφο. Nadia, Beyrouth 30.4.1958 (φωτ. Νίκος Καζέρος)

ball de tete, King George, Αθήνα, 1963

«Μπάλ ντέ τέτ», απόκομμα πολιτικής εφημερίδας του 1963 (Bal de tête, King George Hotel, Αθήνα, 1963). Πρώτη από δεξιά διακρίνεται η Μιονέτ Πανταζή.

Αυτόγραφο της Jane Mansfield

Αυτόγραφο της Jane Mansfield

Περιοδικό SIGNATURE 59 - Άνοιξη 1979/ Spring 1979

Περιοδικό SIGNATURE 59 – Άνοιξη 1979/ SIGNATURE 59 magazine, spring 1979.

«Τα χρυσά κλειδιά θυμούνται», Β. Καζαντζής (σελ. 16-22). Πρώτος αριστερά στην πάνω φωτογραφία διακρίνεται ο Μίλτος Πανταζής. Όλοι οι συνεργάτες του ξενοδοχείου Κίνγκς Πάλας φοράνε στο πέτο την καρφίτσα με τα «Χρυσά Κλειδιά».

Απόσπασμα από τον πρόλογο του άρθρου: …Τα «Χρυσά Κλειδιά» ήταν μια επαγγελματική ομάδα τουριστικής ζωής σ’ όλον τον κόσμο και βέβαια στην Ελλάδα. Μία οργάνωση διεθνής με πολλά μέλη και στον τόπο μας, που οι αναμνήσεις τους, ουσιαστικά, συνθέτουν την ιστορία της πρόσφατης ελληνικής Ξενίας.

40.Jet club

Milton Pantazis club member of Jet Club Des Clefs D’Or.

Οικογενειακές φωτογραφίες, Parrot Tape Recorder 1965 με μπομπίνες, γαλλικά, αγγλικά και γερμανικά βιβλία, «βασιλικό βάπτισμα» της  Air France. Το  παρόν «βάπτισμα» συνήθιζε να απονέμεται από την αεροπορική εταιρία Air France σε όσους περνούσαν, με  πτήση της, για πρώτη φορά, τη ζώνη του Ισημερινού ως τελετή βαπτίσματος. Το υπογράφανε όλα τα μέλη του πληρώματος του αεροπλάνου. Ημερομηνία: 14 Ιουλίου 1950.

1+

Στους Προσφιλείς μας και Έμπιστους Συμβούλους, τους Κρατούντες το Κοινοβούλιο, τους Εξοικειωμένους με τη τη Ζώνη Διατροπικής Σύγκλισης και άλλους μας Δικαιοδότες, αποδίδουμε χαιρετισμό.
Ο Γενικός μας Πρωτονοτάριος και η Αξιωματικοί Ναυτογραφείς μας εξέθεσαν ταπεινοφρόνως ότι η Νεοφώτιστη
Κ. Σουζάννα Πανταζή
Εισήλθε σήμερα στο Βόρειο Ημισφαίριο και διήλθε όπως προσήκει το όριο των Κρατών μας επί του ωραίου Αεροσκάφους F.BBDP με τη σημαία της Αιρ Φρανς και φέροντα τα χρώματα του ευγενούς γαλλικού έθνους, παντοτινού σύμμαχου και φίλου.
Πιστοποιήσαμε και πιστοποιούμε με τα παρόντα ότι η ως άνωθι επονομαζόμενη διήλθε τον Ισημερινό και αναγεννήθηκε παρουσία του Συμβουλίου μας από το βασιλικό μας βάπτισμα, αξιώθηκε τον Τίτλο του Πολίτη των Περιφερειών του Ισημερινού που της αποδόθηκε επισήμως εν πτήσει.
Σήμερα 14 Ιουλίου 1950 στη διάρκεια του ταξιδιού Douala Brazzaville.
Συντάχθηκε και απονεμήθηκε στις Κτήσεις μας στον Ισημερινό και καταχωρήθηκε στο μητρώο των μεγάλων θαλασσοπόρων.
Αρ/ 24556                                            Για τον Διοικητή του Ισημερινού                                                                    Ο Γενικός Πρωτονοτάριος

(Μετάφραση από τα γαλλικά Δώρα Τσιφλίκα)

Sudan-Juba Hotel, καρτ ποστάλ

Sudan, Juba Hotel, καρτ ποστάλ, 1943

Juba 1944

Suzanne and Milton Pantazis, Juba Hotel, 1944

ACTE D'ORIGINE Marie Annete Beguin

ACTE D’ORIGINE Marie Annette Beguin

PASSEPORT Suzanne Louise Pantazis, nee Beguin & Hermione Pantazis

PASSEPORT, Hermione Pantazis (Suzanne Louise Pantazis, nee Beguin)

Mionette & Suzanne Pantazis+

Mionette and Suzanne Pantazis, αρχές του 1950, Αλεξάνδρεια, Αίγυπτος

CERTIFICATE OF MARRIAGE, Sudan, 1944

CERTIFICATE OF MARRIAGE, Sudan, 1944

12-7-1950, επιστολικό δελτάριο

Καρτ ποστάλ, προς E. Raissi, Alexandrie, Egypte, 12-7-1950

FAMILLE MONATON, Annecy Savoie, επιστολικό δελτάριο

Καρτ ποστάλ, προς FAMILLE MONATON, Annecy Savoie, 1959

Αστικό τοπίο IΙ/ Πειραιάς 1953, 21 x 24 εκ., μολύβι και ακουαρέλα σε στρατσόχαρτο, φωτογραφικό χαρτί κεντημένο με κόκκινη κλωστή,  2009 | Urban landscape II/ Piraeus 1953, 21 x 24 cm, watercolors and pencil on paper, thread, photographical paper, 2009.

Αστικό τοπίο Ι / Γκίζα 1930, 21 x 24 εκ., μολύβι και ακουαρέλα σε στρατσόχαρτο, φωτογραφικό χαρτί κεντημένο με κόκκινη κλωστή,  2009 | Urban landscape I / Gizah 1930, 21 x 24 cm., watercolors and pencil on paper, thread, photographical paper, 2009.

41.Μιονέτ Πανταζή

Μιονέτ Πανταζή, μελάνι σε χαρτί, 30 x 22 εκ. (χρονολογείται ανάμεσα στο 1965-1970)

.

Μουσείο (Μνήμη + Δημιουργικότητα) = Κοινωνική αλλαγή

Τα σύγχρονα αρχεία-μουσεία αποτελούν χώρους πολιτισμού. Παράλληλα με τον παραδοσιακό τους ρόλο (χώροι διαφύλαξης της μνήμης και, κατ’ επέκταση, ιστορίας και πολύπλευρης ερμηνείας της παρελθούσας εμπειρίας) σήμερα συνιστούν χώρους δημιουργίας και κοινωνικής συνεύρεσης, σε διαρκή διάλογο με την κοινωνία. Με αφορμή το θέμα του φετινού εορτασμού της Νύχτας Μουσείων το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας συνεργάζεται με πολιτιστικούς και κοινωνικούς φορείς (Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, ΚΕΘΕΑ Στροφή) και καλλιτέχνες, δίνοντας χώρο τόσο στην καλλιτεχνική έμπνευση όσο και στον κοινωνικό προβληματισμό.

Συμμετέχουν: Έλενα Ακύλα, Πάκυ Βλασσοπούλου, Oμάδα Εν Φλω, Πηνελόπη Θωμαΐδη – Μαρίνα Σιούτη, Αλεξία Καραβέλα,   Κοσμάς Νικολάου, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Κλεώνη Μανουσάκη, Μάγδα Ταμμάμ.

Μαρία Λεμπέση

.

Video: Μαργαρίτα Γκατζογιάννη, Μοντάζ ηχητικού αρχείου: Ελένη Λάτσιου

.

.

International Museum Day: Museums (Memory+Creativity)=Social Change

The contemporary archive-museums are  places of civilization. Along with their traditional role (places of preserving memory and  history,  offering a multidimentional interpretation of the past experience)  today they constitute places of creativity and social bonding, in an ongoing dialogue with society.  On the occasion of this year’s celebration of the  International Museum Day, the National Bank of Greece Historical Archive cooperates with cultural and social institutions (Hellenic Folklore Research Centre of the Academy of Athens, KETHEA: Therapy Center for Dependent Individuals ) and artists, giving prominence to  artistic inspiration together with social issues.

Artists Participating: Elena Akyla, Paki Vlassopoulou, artistic group EN FLO, Pinelopi Thomaidis-Marina Sioutis, Alexia Karavela, Kosmas Nikolaou, Chrysanthi Koumianaki, Kleoni Manousaki, Magda Tammam.

Maria Lebesi

.

Video: Margarita Gatzoyianni, Audio Archive Editing: Eleni Latsiou

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: