2013-2014 | τέσσερις διάλογοι (Πλατεία Βάθης –Μαγούλα. Ένας Δρόμος μας Ενώνει)

Αφίσα της έκθεσης (ο σχεδιασμός της αφίσας έγινε από τον Ν. Γουγούση)

.

Οι γειτονιές μας. Προσεγγίζοντας τον ίδιο χώρο μέσα από τέσσερις διαλόγους

Εικαστική έκθεση μαθητών της Γ’ δημοτικού του 51ου Δ.Σ. Αθηνών (Πλ. Βάθης) και του ολοήμερου τμήματος του 2ου Δ. Σ. Μαγούλας, αποτέλεσμα διαλόγου των μαθητών με την περιοχή τους, με τους σπουδαστές/ριες της σχολής αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π., δύο αρχαιολόγους και το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας.

http://www.sylaristotelis.com/products/%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%AD%CE%BA%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7-%22%CE%BF%CE%B9-%CE%B3%CE%B5%CE%B9%CF%84%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%AD%CF%82-%CE%BC%CE%B1%CF%82%3A-%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%B5%CE%B3%CE%B3%CE%AF%CE%B6/

.

Για το πρόγραμμα (2012-2014) συνεργάστηκαν οι:

  • Έλενα Ακύλα ( εικαστικός, εκπαιδευτικός 51ο Δ.Σ.), Γεωργία Αναστασοπούλου (Δ/ντρια 2ο Δ.Σ. Μαγούλας), Κώστας Γεωργούλης  (εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής 51ο Δ.Σ.), Νότης Γουγούσης (εκπαιδευτικός 51ο Δ.Σ.), Κρήνη Δημοπούλου (φοιτήτρια ΑΣΚΤ), Μαρία Δημοπούλου (υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Αγωγής, Α΄ Δ/νση Π.Ε. Αθηνών), Ε.Μ.Π.*, Ελένη Ζάχου (εκπαιδευτικός 2ο Δ. Σ. Μαγούλας), Παναγιώτα Κακύρη  (ιστορικός), ΚΠΕ Ελευσίνας, Δημήτρης Κρητικός (Δ/ντης 51ο Δ.Σ.), Μυρτώ Λίτσα (αρχαιολόγος, υποψήφια διδάκτωρ ΕΚΠΑ), Ευαγγελία Ουζουνίδου (εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής 51ο Δ.Σ.), Βάνα Τσαλίκη (γυμνάστρια 51ο Δ.Σ, Αθηνών), Αλεξάνδρα Τσίγκου (Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δυτ. Αττικής).
  • *Διδακτική ομάδα Ε.Μ.Π.: Ντίνα Βαϊου, Μαρία Μάρκου, Ειρήνη Μίχα, Θάνος Παγώνης (συντονιστής), Ρούλη Λυκογιάννη (προσκ. διδάσκουσα εκλεγμένη Λέκτορας). Επικουρικό διδακτικό έργο: Πολίνα Πρέντου, Λουκάς Τριάντης, Πασχάλης Σαμαρίνης, Ευαγγελία Χατζηκωνσταντίνου, (υποψήφιοι διδάκτορες). Σπουδαστές/ριες: Αδάμου Δ., Αναστασάκη, Ε., Αντωνίου, Ε., Γεωργιάδη, Γ., Γδύση, Σ., Γιοβίτσα Α., Γκούφα, Β., Γράψας, Δ., Δαμίγος, Μ., Δραζινού, Ι., Δημητρίου, Χ., Ευαγγέλου, Π., Ζαφείρης, Α., Ζησοπούλου, Φ., Ζορμπά Θ., Θανάση, Μ., Καλαμπούκα, Χ., Καραχάλιος, Σ., Καρύδη, Μ., Κόλιου Φ., Κουρούσια, Χ., Κωνσταντινίδου, Ε., Λεβεντάκη, Μ., Λέντα Φ., Μακρίδου, Κ., Μαλαπάνη, Ε., Μιχαήλ, N., Μιχαλοπούλου, Ε. Ο., Μορέ, Β., Μουντανέα, Κ., Μπαρμπαλιά, Ε. Μ., Μπελεμεζή, Λ. Μ., Μπέλτσιου, Μ., Μπίκα Μ., Μπράτσου, Λ., Ντόκα, Ρ. Η., Οικονομάκη Ε., Παπασπύρου, Σ., Περιγιάννης, Α., Σκρούμπελου, Κ.,  Σταρίδα, Δ., Τασιούλα, Ι., Τζίμα, Ε.,  Τσελεπή, Σ. Μ., Τσιούτη, Α., Φορούλη Μ., Χατζηγιάννη., Μ., Χατζηστεφάνου, Ο.

Το πρόγραμμα είναι συνέχεια του project  η γειτονιά μας που πραγματοποιήθηκε από τη Β’ δημοτικού του 51ου Δημοτικού Σχολείου στο πλαίσιο της δράσης καινοτόμων προγραμμάτων στην εκπαίδευση και των εργασιών των προπτυχιακών σπουδαστών του μαθήματος «Σχεδιασμός Αστικού: Ζητήματα Στέγασης στο κέντρο της πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή Πλατείας Βάθης – Αγίου Παύλου» της Σχολής Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π.:

https://elenakyla.wordpress.com/2013-%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82-%CF%80%CE%BB%CE%B1%CF%84%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CE%B2%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%83-%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%83-%CF%80%CE%B1%CF%85%CE%BB/

.

.

Διάλογος με την περιοχή μας

Πως είδαν τα παιδιά του 51ου Δ. Σ. Αθηνών τη γειτονιά τους

.

Συνεργείο αυτοκινήτων

Το βαμμένο σπίτι

Η γειτονιά που θέλει επισκευή

Το χρωματιστό σπίτι

Το σπίτι της φωτιάς

Το αγαπημένο μου σπίτι

Η φωτεινή πολυκατοικία

Η πολύχρωμη παιδική χαρά

Αυλή

Tο ωραίο μας σχολείο

Το φανταστικό σπίτι

Το ομορφότερο σπίτι

Το σπίτι που βάψαμε με πολλά χρώματα

Market

Χρώματα στην παιδική χαρά

Το σπίτι με τα πολλά διαφορετικά χρώματα

Το κτίριο δίπλα στο μικρό σπιτάκι

.

 Πως είδαν τα παιδιά του 2ου Δ. Σ. Μαγούλας τη γειτονιά τους

.

Το καινούριο εργοστάσιο στην πόλη μας

Οι μαύρες καμινάδες

Καθαρή θάλασσα

Ροζ πόλη

Το χτες και το σήμερα

Πόλη

Ο λουλουδοκάμπος

Πράσινα και κόκκινα σπίτια

Το καφενείο πάνω στο λόφο της Μαγούλας

Πορτοκαλί καφενείο

Χαλάσματα

Σπίτι

Νέα σπίτια πάνω στα παλιά

Ένας καταρράκτης από χρώματα

Το σπίτι με τη μπλε στέγη

Σπίτι

Γκρεμισμένα σπίτια με πολλά χρώματα

Στο δρόμο για το χρωματιστό σπίτι

Γκρεμισμένο σπίτι

Ο τάφος της ιστορίας

Χωράφια. Το πριν και το μετά

Η εκκλησία της πόλης μας

Το καφενείο πάνω στο λόφο της Μαγούλας

.

.

Πως είδαν τα παιδιά του 51ου Δ. Σ. Αθηνών τη Μαγούλα

.

γκράφιτι

Η πόρτα απ’ το ωραίο σπίτι

Το σπίτι των χρωμάτων

Η μαγική χώρα

Ο δρόμος

Η φωτεινή γειτονιά

Σπίτια στο χωριό της Μαγούλας

Το μικρό σπίτι

.

.

Διάλογος με το Ιστορικό Αρχείο Ε.Τ.Ε.

.

Η γειτονιά (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Οδός Ακομινάτου 48 (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Μικρά σπιτάκια στη σειρά (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Οδός Ακομινάτου 48 (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Κόκκινα κεραμίδια (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Οδός Ταρέλλα (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Πάρκινγκ (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Ένα κόκκινο σπίτι σε πράσινο ουρανό (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Παλιά γειτονιά (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Οδός Ταρέλλα (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Μπλε πόλη (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

Παράθυρο (φωτογραφικό αρχείο ΙΑ/ΕΤΕ)

.

.

Διάλογος με μία ιστορικό και μία αρχαιολόγο

.

Η θεά Αθηνά

Η Θεά Δήμητρα και η Θεά Αθηνά

Ένας δρόμος μας ενώνει, από τις Π. Κακύρη και Μυρτώ Λίτσα (φωτ. Ν. Γουγούσης)

.

.

.

Διάλογος με το Ε.Μ.Π.

.

Παρουσίαση των σπουδαστών του μαθήματος «Σχεδιασμός Αστικού: Ζητήματα Στέγασης στο κέντρο της πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή Πλατείας Βάθης – Αγίου Παύλου» της Σχολής Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π. (φωτ. Ν. Γουγούσης)

.

.

.

.

.

.

6a+

.

.

Έκθεση στο Ιστορικό Αρχείο Ε.Τ.Ε.

Η έκθεση έγινε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων (15/6/2014) του Δικτύου Μουσείων και Πολιτιστικών Φορέων «η δική μας Αθήνα».

Οι γειτονιές μας.  Προσεγγίζοντας τον ίδιο χώρο μέσα από τέσσερις διαλόγους                                                                Εικαστική έκθεση μαθητών της Γ’ δημοτικού του 51ου Δ.Σ. Αθηνών (Πλ. Βάθης) και του ολοήμερου τμήματος του 2ου Δ. Σ. Μαγούλας, αποτέλεσμα διαλόγου των μαθητών με την περιοχή τους,  με τους σπουδαστές/ριες της σχολής αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π., δύο αρχαιολόγους και το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας.

Οι μαθητές διαλέχθησαν πάνω στις εξής θεματικές: Αστικό – ημιαστικό τοπίο, Παρόν – παρελθόν, Επανάχρηση κτηρίων και υλικών. Το Ιστορικό Αρχείο της Ε.Τ.Ε. ως κτήριο-τοπόσημο μιας γειτονιάς, ως χώρος διαφύλαξης της ιστορικής μνήμης και παροχής πρωτογενούς αρχειακού υλικού.                                                                                                                                                                                     Επιμέλεια έκθεσης: Έλενα Ακύλα, Ελένη Ζάχου, Μαρία Λεμπέση.

Άποψη του χώρου (φωτ. Α. Δασκαλάκη)

.

Διάλογος μεταξύ δύο σχολείων. Πώς είδαν τα παιδιά του κέντρου τις γειτονιές τις Μαγούλας.

Οι μαθητές τις Μαγούλας φωτογράφησαν τις γειτονιές τους και έστειλαν το υλικό στους μαθητές του 51ου Δ.Σ. Αθήνας, οι οποίοι επιζωγράφισαν τις εκτυπώσεις των φωτογραφιών αυτών προσεγγίζοντα την περιοχή από τη δική τους οπτική.

Διάλογος με το παρελθόν. Χτες και σήμερα.

Με στόχο να μιλήσουν για την εξέλιξη της περιοχής τους μέσα στο χρόνο, οι μαθητές του ολοήμερου τμήματος του 2ου Δ. Σ. Μαγούλας, εκτύπωσαν τις φωτογραφίες που οι ίδιοι είχαν βγάλει στον περίπατο στη γειτονιά και ζωγράφισαν πάνω σ’ αυτές.

Διάλογος με το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τραπέζης. Πως είδαν τα παιδιά της Μαγούλας τις γειτονιές του κέντρου.

Οι μαθητές της Μαγούλας επέλεξαν και επιζωγράφισαν τις συγκεκριμένες εκτυπώσεις από το υλικό του ΙΑ/ΕΤΕ, προσεγγίζοντας την περιοχή από τη δική τους οπτική.

Διάλογος με το Ε.Μ.Π.

Προτάσεις βελτίωσης. Οι ιδέες των παιδιών για επανάχρηση των εγκαταλελειμμένων κτιρίων δίπλα στις ιδέες των φοιτητών της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Ε.Μ.Π.

(φωτ. Νίκος Καζέρος)

.

Διάλογος με το Ε.Μ.Π.

Πλατεία Βάθης- Η γειτονιά μας.

Διάλογος ανάμεσα στους μαθητές της Β’ τάξης του 51ου Δ.Σ. Αθήνας και στους σπουδαστές/στριες της Σχολής Αρχιτεκτόνων του Ε.Μ.Π.

.

Φωτογραφίες σε slide show από τους περιπάτους στη γειτονιά, στη Βίλα Τράιμπερ και στην ευρύτερη περιοχή του Αγίου Παύλου και οι μελέτες των σπουδαστών του μαθήματος «Σχεδιασμός Αστικού Χώρου. Ζητήματα Στέγασης στο κέντρο της πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή Πλατείας Βάθης-Αγίου Παύλου» της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ.

(φωτ. Νίκος Καζέρος)

.

Διάλογος με το παρελθόν. Χτες και σήμερα.

Δουλεύοντας με το παρελθόν της περιοχής τους, οι μαθητές του ολοήμερου τμήματος του 2ου Δ. Σ. Μαγούλας εκτύπωσαν τις φωτογραφίες που οι ίδιοι είχαν βγάλει στον περίπατο στη γειτονιά και επενέβησαν στην εικόνα του Θριασίου Πεδίου με στόχο να αναδείξουν την εξέλιξή του.

.

Διάλογος μεταξύ δύο σχολείων. Ξανασκεφτόμαστε την περιοχή μας.

Οι μαθητές, αφού συνέλεξαν και επεξεργάστηκαν πληροφορίες σχετικά με τα προβλήματα της περιοχής τους και έπειτα από τη συνάντηση με το ΚΠΕ Ελευσίνας, αποτύπωσαν ζωγραφικά, πάνω στις φωτογραφίες που οι ίδιοι έβγαλαν από τον περίπατο στην περιοχή τους, τα περιβαλλοντικά ζητήματα που τους απασχολούν.

.

Διάλογος μεταξύ δύο σχολείων. Ξαναφτιάχνοντας τη γειτονιά μας.

Οι μαθητές των σχολείων χρωματίζουν, προεκτείνουν, κολλούν και ξαναφτιάχνουν τις γειτονιές τους

.

Διάλογος με το παρελθόν.

Οι μαθητές των δύο σχολείων ασχολήθηκαν με τους μύθους των περιοχών τους (της Αθηνάς και της Δήμητρας), ακολούθησαν την πομπή των Αθηναίων από την πόλη τους μέχρι το ιερό της Δήμητρας με τη βοήθεια των Παναγιώτας Κακύρη (ιστορικός) και Μυρτώς Λίτσα (αρχαιολόγος, υποψήφια διδάκτωρ ΕΚΠΑ) και την αποτύπωσαν σε χαρτί του μέτρου.

.

Διάλογος με το παρελθόν. Ιερά οδός

Οι μαθητές του ολοήμερου τμήματος του 2ου Δ. Σ. Μαγούλας ζωγράφισαν τμήματα της Ιεράς οδού.

.

Διάλογος με το παρελθόν.

Οι χάρτες της Αθήνας και του Θριασίου Πεδίου του Γερμανού Γιόχαν Άουγκουστ Κάουπερτ (Johann August Kaupert) κατά την παραμονή του στην Ελλάδα τέλη 19ου με αρχές 20ου αι., μελετήθηκαν από τους μαθητές των σχολείων, συγκρίθηκαν με τους σύγχρονους χάρτες και αποτέλεσαν το μέσο για να αντιληφθούν την εξέλιξη των περιοχών.

.

Οι σπουδάστριες της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Ε.Μ.Π. θεωρώντας σημαντικό να λαμβάνεται υπόψη στη μελέτη του χώρου η οπτική, οι ανάγκες και οι καθημερινές συνήθειες των μαθητών, ζήτησαν από τους μαθητές του ολοήμερου τμήματος του 2ου  Δ. Σ. Μαγούλας να ζωγραφίσουν σε χαρτί τα σημαντικά γι’ αυτούς σημεία στις καθημερινές διαδρομές τους. Οι σπουδάστριες καταγράφουν τη σχέση του παιδιού με το γύρω χώρο.

(φωτ. Νίκος Καζέρος)

.

.

.

Το σεμέν της γειτονιάς.

Δώδεκα χάρτες κομμένοι και ενωμένοι στα μέτρα μας

.

.

Αποτυπώσεις της Αθήνας 

Η έκθεση έγινε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων (15/6/2014) του Δικτύου Μουσείων και Πολιτιστικών Φορέων «η δική μας Αθήνα».

Εκτέθηκαν δείγματα από διάφορες συλλογές που απόκεινται στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας με θέμα την Αθήνα, όπως φωτογραφίες από τη συλλογή του ΙΑ/ΕΤΕ «Τα νεοκλασικά της Αθήνας», λυτά φύλλα, φιλμ και χρωματικές διαφάνειες από το λεύκωμα Αθήναι, σε κείμενα Π. Παλαιολόγου και λιθογραφίες Α. Τάσσου, Αθήνα 1956, παλαιές κάρτες, αφίσες και εικονογραφήσεις βιβλίων, B. Kayser, K. Thompson, Οικονομικός και κοινωνικός άτλας της Ελλάδος, Αθήνα 1964 κ.ά.

Επιμέλεια έκθεσης: Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας.

Φωτογραφικό υλικό από το αρχείο φωτογραφιών που παραχωρήθηκε από το ΙΑ/ΕΤΕ και συγκεκριμένα του άλμπουμ φωτογραφιών Νεοκλασσικών σπιτιών από διάφορες γειτονιές της Αθήνας (μέρος του αρχειακού υλικού επεξεργάστηκε από τους μαθητές των δύο σχολείων)

.

.

.

Τα βιογραφικά των παιδιών

.

.

.

Διάλογος με τους δασκάλους                                                                                                                                                                                      

Ημερίδα και εργαστήρια: H δικιά μας Αθήνα στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας, Δευτέρα 2‐6‐2014.

Διοργανώθηκε από τα γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων της Α΄ Διεύθυνσης Π. Ε. Αθηνών, σε συνεργασία με το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και με αφορμή την έκθεση «Αποτυπώσεις της Αθήνας». Η ημερίδα εντάχθηκε στο πλαίσιο δράσεων του Τοπικού Δικτύου «Περιβαλλοντικές – πολιτιστικές διαδρομές στην Αθήνα» και περιλάμβανε την παρουσίαση και τον σχολιασμό 2 διετών προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκαν στα 51ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και 2ο Δημοτικό Σχολείο Μαγούλας, καθώς και στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών. Στα προγράμματα αυτά η γνωριμία με την πόλη συνδυάστηκε με τις εικαστικές τέχνες και το θέατρο. Ακολούθησαν εργαστήρια προσέγγισης του θέματος και ξενάγηση στην έκθεση «Αποτυπώσεις της Αθήνας», όπου παρουσιάζονται εικόνες της πόλης (εικαστικά έργα, φωτογραφίες, χάρτες κ.α.) από τη συλλογή του Ιστορικού Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας. Η ημερίδα πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2014,  ώρες 16:15‐19:15 μ.μ., στo Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας (Μέγαρο Διομήδους, Γ΄ Σεπτεμβρίου 146), για 60 εκπαιδευτικούς. Κεντρικός άξονας της ημερίδας: η σχέση των μαθητών με το αστικό τοπίο μέσα από το διάλογο και τη συνάντηση με σημαντικούς φορείς και προσωπικότητες.

-Άξονες και φιλοσοφία του Τοπικού Δικτύου «Περιβαλλοντικές – Πολιτιστικές Διαδρομές στην Αθήνα. Επεκτάσεις και προοπτικές για τη σχολική χρονιά 2014‐15» από τις Υπεύθυνες Π.Ε‐Π.Θ. Μ. Δημοπούλου και Κ. Κύρδη.

-Παρουσίαση του προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων των 51ου Δ.Σ. Αθηνών και 2ου Δ.Σ. Μαγούλας «Οι γειτονιές μας, προσεγγίζοντας τον ίδιο χώρο μέσα από 4 διαλόγους», από τις εκπαιδευτικούς Ζάχου Ελένη και Έλενα Ακύλα.

-Παρουσίαση του προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων του 14ου Δ.Σ. Αθηνών με τίτλο «Με τον τρόπο του Πικιώνη. Ο χώρος και ο άνθρωπος» από την εκπαιδευτικό – θεατρολόγο κ. Ελισάβετ Σταυρίδου.

Παρουσίαση του προγράμματος από την Μ. Λεμπέση και την Ε. Ζάχου (φωτ. ΙΑ/ΕΤΕ)

.

(φωτ. ΙΑ/ΕΤΕ)

.

Ζωγραφική από τους δασκάλους στο δίωρο εκπαιδευτικό εργαστήρι της Δευτέρας 2 Ιουνίου (φωτ. Ν. Καζέρος και ΙΑ/ΕΤΕ)

.

.

(φωτ. Ν. Καζέρος)

.

(φωτ. Ν. Καζέρος)

.

(φωτ. ΙΑ/ΕΤΕ)

.

(φωτ. ΙΑ/ΕΤΕ)

.

.

.

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οι γειτονιές» στο Ιστορικό Αρχείο Ε.Τ.Ε. 

Πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παραπάνω έκθεσης για παιδιά 6-12 χρόνων και τις οικογένειές τους.

Το εργαστήρι για τη γειτονιά ακολούθησε την παρουσίαση των προγραμμάτων. Έπειτα από τη θεωρητική προσέγγιση των θεματικών και τις οργανωμένες δράσεις από τους διάφορους φορείς και τους εκπαιδευτικούς τα παιδιά που συμμετείχαν κλήθηκαν να αποτυπώσουν τις απόψεις και τις σκέψεις τους όπως εξελίχθηκαν από τις παραπάνω διαδικασίες. Στόχος ήταν να επεξεργαστούν τις  παρεχόμενες πληροφορίες και να τις εφαρμόσουν στη ζωγραφική. Να επέμβουν σε κτίρια και χώρους της γειτονιάς τους σύμφωνα με τη θεματική ενότητα με την οποία ασχολήθηκαν ( π.χ. ιστορία, περιβάλλον). Να αισθανθούν ικανοί να εκφράσουν την άποψη τους για τον περιβάλλοντα  χώρο και να την αποτυπώσουν. Να οραματιστούν μια καλύτερη γειτονιά. Να αναπτύξουν συνθετική ικανότητα (ζωγραφική).

Η διαδικασία ήταν η εξής: Οι φωτογραφίες που είχαν τραβηχτεί από τους ίδιους τους μαθητές των σχολείων εκτυπώθηκαν, φωτοτυπήθηκαν και μοιράστηκαν στους συμμετέχοντες στο εργαστήριο. Οι τελευταίοι επενέβησαν σε αυτές κόβοντας και αντικαθιστώντας τμήματά τους ή προεκτείνοντας τες και επιχρωματίζοντάς τες. Χρησιμοποιήθηκαν υλικά που είναι εύχρηστα, όπως μαρκαδόροι , ξυλομπογιές, κηρομπογιές, μολύβια κ.λ.π.

Το εργαστήρι πραγματοποιήθηκε από τους: Ε. Ακύλα, Ε. Ζάχου, Μ. Οικονομοπούλου και Μ. Λεμπέση.

Παρουσίαση του προγράμματος από την Μ. Λεμπέση και την Ε. Ζάχου (φωτ. ΙΑ/ΕΤΕ)

.

.

Ξενάγηση στην έκθεση από τη Μ. Λεμπέση

.

.

Ζωγραφική από τα παιδιά στο δίωρο εκπαιδευτικό εργαστήρι της Κυριακής 15 Ιουνίου

.

.

.

.

.

Έκθεση στη Βίλα Διαμαντοπούλου, οδός Ταρέλλα και Μαιζώνος, Πλατεία Βάθης

Η έκθεση έγινε στο πλαίσιο του φεστιβάλ Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών (10-19/10/2014).

To μικρό Παρίσι των Αθηνών 2014
Το «Μικρό Παρίσι των Αθηνών» είναι ένα φεστιβάλ του Αθηναϊκού καλλιτεχνικού δικτύου που διεξάγεται στην Αθήνα κάθε Οκτώβρη, στην ευρύτερη γειτονιά του κέντρου κάτω από την πλατεία Ομονοίας, γύρω από την πλατεία Βάθη και την πλατεία Καραϊσκάκη, ως τον σταθμό Λαρίσης, όπου πολλοί δρόμοι έχουν γαλλικά ονόματα (Μάρνη, Φαβιέρου, Μαιζώνος, Β.Ουγκώ, Σατωβριάνδου, Βερανζέρου κ.α.). Εκεί συναντώνται, εδώ και χρόνια, ο αθηναϊκός αστικός πολιτισμός, η ελληνική λαϊκή παράδοση, οι κουλτούρες των μεταναστών, ταξιδιωτών και επισκεπτών.Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που γεννήθηκε για να μπολιάσει με πολιτισμό και τέχνη μια από τις πιο αδικημένες περιοχές της Αθήνας και τελικά ανδρώθηκε πολύ γρήγορα σε ένα καταξιωμένο διεθνές πολυ-φεστιβάλ.To μικρό Παρίσι των Αθηνών 2013 ήταν αφιερωμένο στον Albert Camus για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του.
Το «μικρό Παρίσι των Αθηνών 2014», 100 χρόνια μετά από την έναρξη του 1ου παγκοσμίου πολέμου ανασκαλίζει την belle époque και την αδυναμία της να αποτρέψει τον πόλεμο.
Η εποχή εκείνη λίγο πριν από την βιομηχανική επανάσταση εμπνέει σήμερα την σύγχρονη πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία που θα πλημμυρίσει για δεύτερη χρονιά μια από τις πιο υποβαθμισμένες γειτονιές της Αθήνας .
Για 10 ημέρες θα παρελάσουν πάνω από 500 καλλιτέχνες, δημιουργοί και άνθρωποι του πνεύματος, από 30 επιλεγμένα σημεία (δρόμοι, πλατείες, θέατρα, ωδεία, σχολεία, γκαλερί, μουσικά καφενεία, σινεμά και άλλοι εναλλακτικοί χώροι).Θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, βαριετέ, εικαστικές και φωτογραφικές εκθέσεις, ζωγραφική του δρόμου, σινεμά, μόδα, διαλέξεις και πολλές ανοιχτές συζητήσεις πνευματικών ανθρώπων έρχονται να φωτίσουν μια εποχή που έχει πολλές ομοιότητες με το σήμερα.

Ανάμεσα σε δύο πλατείες: Βάθης – Αγίου Παύλου

Η έκθεση είναι αποτέλεσμα του διετούς περιβαλλοντικού προγράμματος Η γειτονιά μας που πραγματοποιήθηκε από τη Β’ δημοτικού του 51ου Δημοτικού Σχολείου στο πλαίσιο της δράσης καινοτόμων προγραμμάτων στην εκπαίδευση και των εργασιών των προπτυχιακών σπουδαστών του μαθήματος «Σχεδιασμός αστικού χώρου» του 7ου εξαμήνου της Σχολής Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π, που εστίασε την ίδια ακαδημαϊκή χρονιά στα ζητήματα στέγασης στο κέντρο της πόλης, με πεδίο μελέτης την περιοχή Πλατείας Βάθης – Αγίου Παύλου. Το συγκεκριμένο μάθημα υιοθετεί μια μεθοδολογία προσέγγισης των ζητημάτων του αστικού χώρου που δίνει έμφαση στην συνθετότητα και πολυμορφία της καθημερινής ζωής και τις οπτικές που αναδεικνύονται από τις διαφορετικές ομάδες χρηστών και κατοίκων της πόλης.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης χρονιάς διεξαγωγής του προγράμματος, οι μαθητές ασχολήθηκαν με την ιστορία της γειτονιάς και των δρόμων της, επισκέφθηκαν τη Βίλλα Τράιμπερ και το απέναντι κτίριο της οδού Παλαιολόγου όπου σήμερα στεγάζεται ο ΟΓΑ, ενώ έψαξαν σε βιβλία να βρουν στοιχεία για την περιοχή τους. Τη δεύτερη χρονιά οι μαθητές, έχοντας καλύτερη γνώση της γειτονιάς τους, προβληματίστηκαν πάνω σε θέματα που αφορούσαν την ευρύτερη περιοχή τους και ήρθαν σε επαφή με στοιχεία της μυθολογίας και της αρχαίας ιστορίας της. Η συνάντηση με τους σπουδαστές της Σχολής Αρχιτεκτόνων βοήθησε και τις δύο πλευρές να αναγνωρίσουν και να προβληματιστούν σχετικά με τις διαφορετικές οπτικές των προβλημάτων της περιοχής και γενικότερα των τρόπων προσέγγισης, κατανόησης και παρέμβασης στον αστικό χώρο.

Το υλικό που παρήχθη μέσα από τις παραπάνω διαδικασίες παρουσιάστηκε σε συνδυασμό με το υλικό του Πολυτεχνείου με στόχο να  δημιουργηθεί ένας εκπαιδευτικός  διάλογος σχετικά με τη διδασκαλία αυτών των θεματικών.

Στην έκθεση παρουσιάζονται επιζωγραφισμένες εκτυπώσεις φωτογραφιών  κτιρίων της περιοχής Αγίου Παύλου και Πλατείας Βάθης με ιδιαίτερη έμφαση στο εσωτερικό της Βίλλας Τράιμπερ, κτίριο σταθμό κατά τη διάρκεια της έρευνας των μαθητών για τη γειτονιά τους χάρτες με καταγεγραμμένες τις σκέψεις των μαθητών για τη βελτίωσή της και με αναφορά στην ιστορία της περιοχής και των δρόμων της (οδωνυμικά), ενώ από τις δουλειές των σπουδαστών/τριών της Σχολής Αρχιτεκτόνων παρουσιάζονται σχέδια πολεοδομικής αναγνώρισης της περιοχής, καθώς προτάσεις σχεδιαστικής παρέμβασης.

Η έκθεση παρουσιάστηκε αρχικά το 2013 στο χώρο του 51ου Δημοτικού Σχολείου (Μαιζώνος και Ακομινάτου) και το 2014 στο Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (Μέγαρο Διομήδη Γ’ Σεπτεμβρίου 146).

 Επιμέλεια έκθεσης: Νατάσα Ηλιοπούλου, Έλενα Ακύλα, Ελένη Ζάχου.

.

Βίλα Διαμαντοπούλου, Μαιζώνος και Ταρέλλα 3

.

Βίλα Διαμαντοπούλου (1901)

Η κατασκευή της νεοκλασικής αστικής οικίας επί της οδού Ταρέλλα 3 ολοκληρώθηκε το 1901 από τον μηχανικό Κωνσταντίνο Ιωάννου. Ξεχώριζε για τον πλούσιο διάκοσμο, την πολυτέλεια, τα ακριβά υλικά, το μεγάλο μπαλκόνι και τους μεγάλους χώρους. Επίσης χαρακτηρίζεται από την παρουσία αρχαιοελληνικών ρυθμολογικών στοιχείων, τη διατήρηση του μέτρου και την αρμονία αναλογιών.

Κρίθηκε διατηρητέα το 1986 και η όψη της έχει χρησιμοποιηθεί σε διάφορες έντυπες και ηλεκτρονικές εκδόσεις και εκθέσεις ως χαρακτηριστικό δείγμα νεοκλασικής αστικής οικίας.

Η εν λόγω οικία αγοράστηκε το 1904 από την οικογένεια του έμπορου Γεώργιου Διαμαντόπουλου και το 1942 κληρονομήθηκε από τον πρωτότοκο υιό του Νικόλαο Διαμαντόπουλο, ανώτατο τραπεζικό στέλεχος της Τράπεζας της Ελλάδος.

Σήμερα ανήκει στον εγγονό του, Θεμιστοκλή Κοσσίδα.

.

(πάνω) Επεξεργασία των χαρτών από τους μαθητές/ριες έπειτα από διερεύνηση της γειτονιάς τους. (κάτω) Οι μελέτες των σπουδαστών/ριων του μαθήματος «Σχεδιασμός Αστικού Χώρου. Ζητήματα Στέγασης στο κέντρο της πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή Πλατείας Βάθης-Αγίου Παύλου» της Σχολής Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π.

.

Βελτίωση συνθηκών κατοίκησης και ένταξης των μεταναστών με βασικό άξονα τη διερεύνηση των δυνατοτήτων της περιοχής (Σχολή Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π.)

.

(Στο βάθος) Προτάσεις επανάχρησης του κτιριακού αποθέματος. Οι ιδέες των παιδιών του 51ο Δ.Σ. Αθήνας για επαναχρησιμοποίηση των εγκαταλελειμμένων κτιρίων δίπλα στις προτάσεις των σπουδαστών/ριων του Ε.Μ.Π. – Διαδρομές της γειτονιάς. Μέσα από την επεξεργασία των χαρτών με στόχο την κατανόησή τους και την ανάγνωση τους από τους μαθητές/ριες και παράλληλα μελετώντας την ιστορία της περιοχής και τα οδωνυμικά προέκυψαν καινούριοι χάρτες. (φωτ. athens art network)

.

.

Το σεμέν της γειτονιάς: Δώδεκα χάρτες κομμένοι και ενωμένοι στα μέτρα μας.

.

.

.

Ζητήματα Στέγασης στο Κέντρο της Πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή της Πλατείας Βάθης – Αγίου Παύλου (Σχολή Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π.)

.

Ζητήματα Στέγασης στο Κέντρο της Πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή της Πλατείας Βάθης – Αγίου Παύλου (Σχολή Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π.)

.

Ζητήματα Στέγασης στο Κέντρο της Πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή της Πλατείας Βάθης – Αγίου Παύλου (Σχολή Αρχιτεκτόνων Ε.Μ.Π.)

.

(φωτ. athens art network)

.

Οι μελέτες των σπουδαστών/ριων του μαθήματος «Σχεδιασμός Αστικού Χώρου. Ζητήματα Στέγασης στο κέντρο της πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή Πλατείας Βάθης-Αγίου Παύλου» της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ.

.

Οι μελέτες των σπουδαστών/ριων του μαθήματος «Σχεδιασμός Αστικού Χώρου. Ζητήματα Στέγασης στο κέντρο της πόλης: Ολοκληρωμένες προσεγγίσεις παρέμβασης στην περιοχή Πλατείας Βάθης-Αγίου Παύλου» της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ.

.

Χάρτης και μακέτα της περιοχής από τους μαθητές/ριες του 51ο Δ.Σ. και τους σπουδαστές/ριες του Ε.Μ.Π. αντίστοιχα.

.

(δεξί ταμπλό) Περίπατος στη Βίλλα Τράιμπερ (πάνω) επίσκεψη με τους μαθητές/ριες του 51ο Δ.Σ. στη Βίλλα Τράιμπερ – λεπτομέρεια του εξωτερικού της οικίας. (κάτω) Λεπτομέρειες του εσωτερικού χώρου της Βίλλας Γελαδάκη. Οι μαθητές επισκέφτηκαν, φωτογράφισαν, επιζωγράφισαν τη Βίλλα Τράιμπερ, τις εκτυπώσεις των φωτογραφιών με τα γύψινα στοιχεία της οροφής της Βίλλας.

.

Οι μαθητές/τριες του 51ο Δημοτικού Σχολείου Αθήνας, έφεραν στην επιφάνεια το κρυμμένο στην τοιχογραφία του διαδρόμου του B’ ορόφου της Βίλλας Τράιμπερ, πρόσωπο του ζωγράφου αποτυπωμένο από τον ίδιο.

.

(αριστερά) Οι μαθητές/τριες του 51ο Δ.Σ. Αθήνας, έφεραν στην επιφάνεια το κρυμμένο στην τοιχογραφία του διαδρόμου του B’ ορόφου της Βίλλας Τράιμπερ, πρόσωπο του ζωγράφου αποτυπωμένο από τον ίδιο. (δεξιά) επιζωγραφισμένη εκτύπωση φωτογραφίας του εσωτερικού της Βίλλας Τράιμπερ με τα γύψινα στοιχεία της οροφής της.

.

.

.

Η Βίλα Τράιμπερ ζωγραφισμένη από τους μαθητές του 51ου Δημοτικού Σχολείου

.

Το ωραίο μας σχολείο, 51ο Δ.Σ. Αθήνας.

.

Χρωματιστή γειτονιά.

.

Τα παιδιά ζωγράφισαν τη γειτονιά τους από την αρχή και επέλεξαν τα χρώματα που θέλουν να βλέπουν στα κτίρια.

.

Τα παιδιά ζωγράφισαν τη γειτονιά τους από την αρχή και επέλεξαν τα χρώματα που θέλουν να βλέπουν στα κτίρια.

.

Τα παιδιά ζωγράφισαν τη γειτονιά τους από την αρχή και επέλεξαν τα χρώματα που θέλουν να βλέπουν στα κτίρια.

.

.

Χρωματιστή γειτονιά. Τα παιδιά ζωγράφισαν τη γειτονιά τους από την αρχή και επέλεξαν τα χρώματα που θέλουν να βλέπουν στα κτίρια (παραχώρηση φωτογραφικού υλικού από το Ι.Α.Ε.Τ.Ε. (Ιστορικό Αρχείο Εθνικής Τράπεζας Ελλάδας).

.

Τα βιογραφικά των μαθητών

.

Από το στήσιμο της έκθεσης

.

.

.

.

     

Ο Φαβιέρος, ο εικαστικός διάλογος και το πεζοδρόμιο με τις σύριγγες, Η ΑΥΓΗ, Σάββατο 18/10/2014

http://www.avgi.gr/article/4477414/o-fabieros-o-eikastikos-dialogos-kai-to-pezodromio-me-tis-surigges

.

Εφευρέσεις, στοχασμός, λογοτεχνία, μποέμ και εξαθλίωση, Η ΑΥΓΗ, 9/10/2014

http://www.avgi.gr/article/4346098/efeureseis-stoxasmos-logotexnia-mpoem-kai-exathliosi

                      

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: