2013 | Παλιό Εργοστάσιο Κονσερβοποιίας Πρεσπών

.
.
.
.
Ψυχή στο ΛΑΙΜΟ2- Μεταποίηση στο λιμναίο τοπίο των Πρεσπών
.
Όποιος βρεθεί στην Κούλα Πρεσπών, στη διώρυγα που ενώνει τις δυο λίμνες, θα καταλάβει τι θα πει έλεγχος των φυσικών πόρων, ανθρώπινη δύναμη, έλεγχος του μεγάλου καλαμιώνα που συναρτά τη ζωή χιλιάδων πελεκάνων. Εκεί λοιπόν που τελειώνει ο λαιμός μιας λουρίδας γης η οποία χωρίζει τις δυο λίμνες, η τοποθεσία Κούλα με την ομώνυμη πλαζ, μετά την θλιμμένη σιωπή του συνοριακού φυλακίου εσωτερικής μετακίνησης της δεκαετίας του ’70, πάνω από μια συστάδα μεγάλων θάμνων υπάρχει τοποθετημένη ως αναγγελία μια μεγάλη επιγραφή που περιγράφει την εμμονική προσήλωση στην ανάπτυξη: ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΙΑ ΠΡΕΣ… Η ανάπτυξη ως έννοια ταυτισμένη με την μεγέθυνση προσκρούει σε μια εκ νέου νοηματοδότηση της σχέσης ανθρώπου-φύσης, αυτής της αποανάπτυξης.  Αποανάπτυξη θα εννοούμε, κατά Μακμίλαν, την συνθήκη εκείνη που επιβάλλει να σώσουμε τους κόνδορες-πελεκάνους, όχι επειδή τους έχουμε ανάγκη αλλά διότι για να τους σώσουμε θα αναπτύξουμε εκείνες τις ανθρώπινες αρετές που θα ήταν απαραίτητες ώστε να σωθούμε εμείς οι ίδιοι. Οι κόνδορες-πελεκάνοι του Μακμίλαν κοιμούνται ή αιωρούνται στους παρακειμένους καλαμιώνες της Κούλας. Ωστόσο, η σηματοδότηση της καταστροφής της φύσης από έννοιες και πρακτικές όπως αυτή της αποανάπτυξης, η συνειδητοποίηση δηλαδή του οριακού σημείου εκμετάλλευσης του πλανήτη, έρχεται να αγκαλιαστεί, μουλωχτά και κάτω από τους καινούργιους υπολογισμούς Κέρδους, από νέες οικονομικές πολιτικές: πράσινη ανάπτυξη και διαχείριση των φυσικών πόρων. Η αποικιοποίηση του λεξιλογίου της αντίστασης και της αναζήτησης εναλλακτικών μορφών συμβίωσης, από ένα σύστημα εκμετάλλευσης και καταστροφής ανθρώπινων και μη ανθρώπινων όντων, δημιουργεί την απαραίτητη σύγχυση, ώστε να εξαφανιστεί η κριτική ματιά, να δεχτούμε το συμβιβασμό.
Με τη σκέψη όχι στην επιτάχυνση και την ανάπτυξη, αλλά στο φρένο απέναντι στη καταστροφή που συμβαίνει, κάτω από την επιγραφή της κονσερβοποιίας, σε ένα λευκό, δυνατό και εύρυθμο κτήριο θα εξελιχθεί μια δραστηριότητα σε συνθήκες τέχνης. Η ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ, η επαναδημιουργία, η επανατοποθέτηση στο ασφυκτικό κοίλωμα μιας κονσέρβας του προσωπικού ανομολόγητου, μοιάζει με άγγελμα που ακούγεται μέσα από το όνειρο του Μπέγιαμιν «Πέτα το για να το κερδίσεις». Το Περιττό, το περίττωμα, το αβαρές σίδερο, η παραβιασμένη κρύπτη, ο στάβλος που έγινε σπίτι. Η ΜΟΜΑ, συγκροτημένη ομάδα μηχανικών του στρατού, κατασκεύασε κατά τη διάρκεια της δικτατορίας το εργοστάσιο κονσερβοποιίας τσιρονιών, φασολιών και πιπεριάς όπου λειτούργησε για 4 χρόνια για να καταλήξει τελικά ένας παράνομος στάβλος αιγοπροβάτων. Τα αιγοπρόβατα κατοίκησαν όλα τα επίπεδα της αρχιτεκτονικής κατασκευής δημιουργώντας ένα ιδιότυπο βασίλειο του Αυγεία -Τσομπάνου. Το κτήριο εγκαταλειμμένο στο αποβληματικό χαλί της χωνεμένης κοπριάς των αιγοπροβάτων μετοίκων, στις ξεχασμένες λεηλατημένες μηχανές, στην πυραμίδα κονσερβοκυτίων ανυπόληπτης ομορφιάς, στις γκριζωπές γωνίες, στην θιγμένη ησυχία, στο προστατευμένο μισοσκόταδο κάποιων χώρων -όπου ακούγεται ακόμα ο χαμένος ήχος των μηχανών και ένας βρυχηθμός από αγριεμένα πλάσματα που απότομα εκβιομηχανίστηκε η εργασία τους- λειτουργεί σαν κάποια ευγενική αδιαφορία για την σφαίρα του πλούτου και της φτώχειας. Το κτήριο μοιάζει σαν μια απληστία που έπεσε από την τσέπη κάποιου διερχόμενου που έτυχε να μην ξαναπεράσει από την περιοχή. Ξεχάστηκε ως έρμαιο εκείνης της θολής και εξαιρετικά φρικιαστικής κατάστασης, όπου αναγκάζεσαι ν’ αποδεκτείς εκτρώματα της αστικής αρχιτεκτονικής μέσα στα δεινά της ερημωμένης υπαίθρου.
Ποτέ δεν αφήνεις ένα σκουπίδι πίσω σου γιατί μπορεί κάποιος να ασκήσει πάνω του την ανυπέρβλητη βία της δημιουργικότητας, την μεταποίηση.
.
Φλώρινα 16 Ιουνίου 2013
.
Χάρης Κοντοσφύρης
Συντονιστής του Μουσείου Ανοιχτότητας
για λογαριασμό του 3ργαστηρίου Ζωγραφικλής ΤΕΕΤ Φλώρινας
.
Το εγχείρημα παραμένει ανοιχτό μέχρι  να τελειώσουν οι ιδέες
.
.
Το αυτοδιαχειριζόμενο εικαστικό και λογοτεχνικό project Ψυχή στο Λαιμό2 Μεταποίηση  πραγματοποιείται στην περιοχή Κούλα Πρεσπών (το σημείο που ενώνεται η μεγάλη με την μικρή Πρέσπα), στον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο του κονσερβοποιίου. Πρόκειται για μια συμβολική αναβίωση της λειτουργίας του παλιού εργοστασίου και ανασύνταξη όλων των περισσευόμενων υλικών, μέσω των οποίων θα εξασφαλιστεί εικαστική και αφηγηματική ενότητα, στη μόνιμα ανοιχτή και έκθετη-παρουσίαση του εγχειρήματος.
.
Συμμετέχουν:
Έρη Αγριού, Έλενα Ακύλα, Σοφία ΑντωνακάκηΠηνελόπη Γαϊτη, Γεωργία Δαμιανού, Μαρία Θεοφίλου, Βασίλης Καβουρίδης, Άννη Καλτσίδου, Χρήστος Κάλφας, Χάρης Κοντοσφύρης, Ευαγγελία Καραστεργίου, Γιώτα Καρβουνιάρη, Άννη Μαγγά, Βαρβάρα Μιστίλογλου, Όλγα Μπογδάνου, Mark Roth, Άννα–Μαρία Σαμαρά, Αγλαΐα Χριστιανού, Μάγδα Χριστοπούλου.
.
Πηγή:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ψυχή στο λαιμό2
Μεταποίηση
Κονσερβοποιίο Πρεσπών
Η εκδοχή ενός ανοιχτού αδιαίρετου μουσείου
«Σύνορες φυλάκων» ένα ποιητικό σαρδάμ της ποιήτριας Ελιας Οικονομίδου
Οι Χώροι προσδιορίζουν ή θέλουν να προσδιορίσουν ολοκληρωμένους τρόπους ζωής. Το Κονσερβοποιείο Πρεσπών είναι ένα πολυσύνθετο σύνολο με διακεκριμένα χαρακτηριστικά την ολιγόχρονη αρχική χρήση ως κονσερβοποιίο τσιρονιών, φασολιών και πιπεριών και τελευταία ως παράνομο κατάλυμα αιγοπροβάτων και μεταναστών. Στην  καθημερινή πρακτική  μόλις οι χώροι κοινωνικοποιηθούν και συσχετιστούν με τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες και δυνατότητες που σημαίνει ότι συσχετίζονται με συμφέροντα άμεσα ή έμμεσα, τότε αρχίζει η παραμόρφωση ή και η πλαστογράφηση.
Οι αρχιτεκτονικοί χώροι είναι μια ολότητα που πραγματοποιείται στο χώρο και το χρόνο ειδικά τον ιστορικό και εφορμά ως εμπειρία από τις πολλαπλότητες της επιθυμίας και τις σχέσεις με το άλλο.  Η ολότητα αυτή ως αλληλεπίδραση, gestalt είναι ένα ζητούμενο των συνεργατικών καλλιτεχνών ώστε οι αναγνώσεις τους να παρουσιάζουν εσωτερική διαφοροποίηση και πολλαπλότητα. Η ολότητα και η ολοκλήρωση του εκθεσιακού συνόλου είναι ένα ανοικτό σύστημα γι αυτό και τα έργα των συμμετεχόντων παραμένουν ανοιχτά. Το ίδιο και η διαδικασία της σύνθεσης, της αλληλεπίδρασης, ο χώρος είναι παραβιασμένος, αναδιαρθρωμένος εικαστικά άρα και μουσειακά με την έννοια της φύλαξης αλλά και της συσσώρευσης ανοιχτός. Το εγχείρημα ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ στο κονσερβοποιίο είναι το συνεχές των προσεγγίσεων του χτιστού και άχτιστου χώρου ως πλέγμα ή σύνολο που θέλει να προσδιορίσει «τόπους ζωής που συνθέτουν μια ολότητα» πολυσήμαντης, διφορούμενης, πολιτικοοικονομικής και γι αυτό αντιφατικής συγκρότησης. Η συνθετική αλληλεπίδραση, η αντιφατικότητα θα παρουσιαστεί ως ανοιχτό μουσείο της δημιουργικότητας, ένα Άχτιστο μουσείο  που χρειάζεται η εποχή μας.
 «Το ανώτατο πεδίο της δημιουργικότητας είναι το παιχνίδι » (Βασίλης Καβουρίδης)
Το παιχνίδι  ως  διαζευχτικό σύστημα η πλέγμα ή σύνολο, μέχρι στιγμής θέλει να αποπλέξει το έργο τέχνης από το εργάκι που απλώς παρατίθεται, να εξετάζει τις ανθρώπινες συνθήκες και σχέσεις, τις σχέσεις χρόνου που γεννά ο χώρος και καθιστά ορατό  το μέσα ως πιο μέσα και το έξω ως απέραντη επανάληψη. Αναβιώνει έτσι σε επάρκεια ένα ανοιχτό αποτέλεσμα ανάμεσα σε σχέσεις και συνθήκες.
.
.
.

ψυχή στο Λαιμό 2 – Μεταποίηση. Εικαστική παρέμβαση στο Χώρο του Κονσερβοποιίου Πρεσπών

.

.

.
.
.
.
.
.
.

Επιτοίχιο σεμεδάκι, 20 x 123 εκ.,  ροδέλες αλουμινίου, ετικέτες κονσέρβας από το εργοστάσιο Κονσερβοποιίας Πρεσπών
.
.
.
.
.

ΠΕΤΑΓΑ, αυτοκόλλητα γράμματα από μέρος επιγραφής στο χώρο του εργοστασίου (αναγραμματισμός)

.

.
.
.

Μικρολίμνη Πρεσπών: Στα ψαράδικα του Χάσου

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

Glass red peppers, 50 x 70 εκ., κολλάζ,  χαρτόκουτα, ροδέλες αλουμινίου, ετικέτες κονσέρβας από το εργοστάσιο Κονσερβοποιείας Πρεσπών

.

.

.

.

.

.

Η Korce (Κορυτσά) και τα Bitola (Μοναστήρι) είναι οι πρώτες μεγάλες πόλεις που συναντά κανείς διασχίζοντας τα σύνορα με την Αλβανία και τη F.Y.R.O.M. (Π.Γ.Δ.Μ.) αντίστοιχα.  Η Korce απέχει 35 χλμ απ’ το συνοριακό σταθμό της Κρυσταλλοπηγής και τα Bitola μόλις 16 απ’ το συνοριακό σταθμό της Νίκης.

Korce

.

.

.

.

ΠΩΛΕΙΤΑΙ

.

.

.

.

.

.DSC09066++

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Bitola

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: