2007 – π-αρ[τ] Ατομική έκθεση

 

εναλλακτικός χώρος π alternative, Ευπατριδών 7 στο Γκάζι

επιμέλεια: Μαρίνα Λαγού

 

«Η Έλενα Ακύλα ενσωματώνει στα έργα της έτοιμα αντικείμενα, στοιχεία της ποπ κουλτούρας (παιδικά παιχνίδια, γκραφίτι και διαφημιστικά ευρήματα) αλλά και άχρηστα υλικά, σκουπίδια και απομεινάρια του υλικού πολιτισμού δημιουργώντας μια εγκατάσταση-σχόλιο για τον καταναλωτισμό και την ανάγκη για αφθονία και παρουσιάζει με σαρκασμό το οξύμωρο του αστικού πολιτισμού.

Χρησιμοποιεί στοιχεία της κουλτούρας του δρόμου, συνθήματα που τα επεξεργάζεται με εικαστικό τρόπο και δημιουργεί ένα περιβάλλον που σχολιάζει ειρωνικά το αστικό σπίτι και τον αστικό τρόπο ζωής και γενικότερα την έννοια του πλαισίου που προσδιορίζει την ανθρώπινη συμπεριφορά και δράση».   

Μαρίνα Λαγού, από το Δελτίο Τύπου

.

Περιγραφή εγκατάστασης

Η εγκατάσταση αναπτύχθηκε σε δύο αντικριστά δωμάτια στον όροφο του χώρου. Κατά την είσοδό του ο θεατής στο πρώτο δωμάτιο, ερχόταν σε επαφή με μία λεπτομέρεια του εσωτερικού μιας Αθηναϊκής μεσοαστικής οικίας, ένα σκρίνιο με ποτήρια, μια εικόνα καθ’ όλα αποδεκτή σε μία πρώτη θέαση. Με μία πιο προσεχτική ματιά μπορούσε κανείς να παρατηρήσει τα σπασμένα ποτήρια, θραύσματα της άρνησης του μικροαστισμού. Ακριβώς απέναντι στον δεύτερο χώρο είχε τοποθετηθεί ένα ομοίωμα σπιτιού, κατασκευασμένο από τελάρα ζωγραφικής με τη ζωγραφισμένη τους επιφάνεια γυρισμένη προς τα μέσα. Στο εσωτερικό του στοιβάζονταν σκουπίδια από το δρόμο, απομεινάρια μιας αστικής κατοικίας (κατεστραμμένα παιδικά παιχνίδια, φθαρμένα έπιπλα, πεταμένα καθημερινά αντικείμενα χωρίς καμιά χρηστική πλέον λειτουργία).

Η τοποθέτηση των σκουπιδιών σε ένα άλλο πλαίσιο, αυτό του υψηλού της τέχνης, νοηματοδοτεί διαφορετικά τη συσσώρευσή τους, μετατρέποντας τα σκουπίδια σε καλλιτεχνικά αντικείμενα. Από την άλλη πλευρά η χρήση των ανάποδων τελάρων ως δομικών στοιχείων του σπιτιού καταργεί τη σημασία τους ως ζωγραφικές οντότητες.

Η εγκατάσταση, με αυτόν τον τρόπο, αφενός αναφέρεται πάνω σε όσα ο αστικός πολιτισμός επιλέγει να πετάει με ευκολία (το εφήμερο του χρηστικού αντικειμένου) και αφετέρου σε εκείνα που διατηρεί (το υψηλό της τέχνης).

Ε. Ακύλα

.

Τύπος:

Σκουπίδια της ζωής μας, Τα Νέα

Δίκτυο

 

 

 

π-αρ[τ]

[Η πολιτισμική εξέλιξη μιας κοινωνίας έχει χαρακτηριστεί ανάλογη με την ποσότητα των σκουπιδιών που παράγει· σε μια μελλοντική αρχαιολογική ανασκαφή ο αστικός πολιτισμός θα ανασυντεθεί από τα σκουπίδια του.]

Υιοθετώντας την πρακτική του καλλιτέχνη-ρακοσυλλέκτη η Έλενα Ακύλα αποθησαυρίζει αντικείμενα που συλλέγει από το δρόμο. Με την  ανασύνθεση των  υπολειμμάτων  οργανώνει και οριοθετεί καινούριες σχέσεις  μεταξύ τους επιβάλλοντάς τους νέους ρόλους.

Η τοτεμική διάταξη των σκουπιδιών και η αλλαγή του φυσικού τους χώρου ύπαρξης, η μεταφορά τους σε νέο πλαίσιο,  τα ορίζει σαν αντικείμενα κατεξοχήν καλλιτεχνικά.

Με μια εγκατάσταση συνειδητά προκλητική, αναμειγνύει τα περισσεύματα και τα σκουπίδια μιας αστικής κατοικίας, παιδικά παιχνίδια και καθημερινά αντικείμενα, τα οποία εντοιχίζει σε  ένα πλαίσιο –ομοίωμα σπιτιού- από ζωγραφικά τελάρα.

Παραθέτει  μικρά θραύσματα  και αντικείμενα σε  μουσειακή αρχειοθέτηση και παρουσιάζει τα προσωπικά της φανταστικά ευρήματα μιας μελλοντικής αρχαιολογικής έρευνας.

Με τρόπο  ειρωνικό και αυτοσαρκαστικό χρησιμοποιεί έπιπλα-σύμβολα του μεσοαστικού σπιτιού, όργανα παρουσίασης της  οικονομικής ευημερίας (άρα και ευτυχίας) πλαισιωμένα από τελάρα στα οποία έχει κεντήσει το ερώτημα και εννοιολογικό αδιέξοδο, αν η τέχνη είναι νεκρή.

Η Ακύλα ανήκει στη σύγχρονη γενιά καλλιτεχνών που θέλουν να αρθρώσουν πολιτικό και κριτικό λόγο.  Με έντονες τις επιρροές της arte povera  στα ζητήματα του φθαρτού και του εφήμερου και έχοντας προσπεράσει  την πλαστική και ιλουστρασιόν  πλευρά της  pop art συγκρατεί κάποια αναγκαία ποπ στοιχεία και  αναφορές στη μαζική κουλτούρα.

Χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη αντικείμενα αλλοιωμένα και απομακρυσμένα ως προς την πρωταρχική τους χρήση η  Έλενα Ακύλα με την εγκατάσταση της ειρωνεύεται και σαρκάζει το μεγαλειώδες, διαδηλώνει αλλά και απολογείται για το παρόν της τέχνης.

Μαρίνα Λαγού, ιστορικός τέχνης, Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, Οκτώβρης  2007

 

2008.09.2_i texni einai nekri(i 31.8.08)

Σύνθημα σε τοίχο, μπροστά από το βιβλιοπωλείο ΙΑΝΟΣ στην οδό Σταδίου, Αύγουστος 2007

A

.

 Η Έλενα Ακύλα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Σπούδασε ζωγραφική στο  Α’  εργαστήριο ζωγραφικής της σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας και σχεδόν αμέσως έδειξε ενδιαφέρον για τη χρήση εφήμερων υλικών ως εκφραστικά εργαλεία.

Κεντρικός άξονας της δουλειάς της είναι η ανακύκλωση των πραγμάτων ως φορέων μνήμης και ο τρόπος με τον οποίο η μνήμη συσσωρεύεται σε αυτά. Συλλέγει θραύσματα που ανακαλύπτει ξεχασμένα στις διαδρομές της και τα παραθέτει σε ένα συσχετισμό μνήμης, οργανώνοντας μια σχέση μέσα από τη μεταξύ τους διάταξη. Όπως ο αρχαιολόγος αφαιρεί το χώμα του παρελθόντος, έτσι εδώ αφαιρείται  η «σκόνη» του παρόντος που καλύπτει την αξία των αντικειμένων. Το ενδιαφέρον της έγκειται στην απόδειξη της αξίας και της διατήρησης του εφήμερου.

Στον χώρο έκθεσης «π» στο Γκάζι, προσπάθησε να ορίσει αυτές τις σχέσεις, στοιβάζοντας τα απομεινάρια μιας αστικής κατοικίας, (κατεστραμμένα παιδικά παιχνίδια, φθαρμένα έπιπλα, πεταμένα καθημερινά αντικείμενα χωρίς καμιά χρηστική πλέον λειτουργία) μέσα σε ένα ομοίωμα σπιτιού, κατασκευασμένο από τελάρα ζωγραφικής με τη ζωγραφική τους επιφάνεια γυρισμένη προς τα μέσα.  Η εγκατάσταση  κάνει ένα σχόλιο αφενός πάνω σε όσα ο αστικός πολιτισμός επιλέγει να πετάει με ευκολία (το εφήμερο του χρηστικού αντικειμένου) και αφετέρου σε εκείνα που διατηρεί (το υψηλό της τέχνης).

Η αλλαγή του φυσικού χώρου των σκουπιδιών και η τοποθέτησή τους σε ένα άλλο πλαίσιο, αυτό του υψηλού της τέχνης, νοηματοδοτεί διαφορετικά όλη αυτήν τη συσσώρευση των αντικειμένων σε κάτι άλλο από ένα σωρό από σκουπίδια, τα οποία ορίζονται πλέον ως καλλιτεχνικά αντικείμενα Από την άλλη πλευρά η χρήση των ανάποδων τελάρων ως δομικά στοιχεία του σπιτιού καταργεί τη σημασία τους ως ζωγραφικές οντότητες.

Απέναντι από το πλαίσιο του σπιτιού, έχει τοποθετηθεί σε μία λεπτομέρεια του εσωτερικού της μεσοαστικής οικίας, ένα σκρίνιο με ποτήρια. Η εικόνα είναι  καθ’ όλα αποδεκτή σε μία πρώτη θέαση, ωστόσο με μία πιο προσεχτική ματιά μπορεί κανείς να παρατηρήσει ότι τα ποτήρια είναι σπασμένα και ότι η αιχμηρότητά τους αντιτίθεται στην αρχική εντύπωση της εικόνας της, η οποία δεν έρχεται απαραίτητα σε συμφωνία με την εσωτερική ζωή που υπάρχει πίσω από αυτήν.

Στην τελευταία της δουλειά συγκεντρώνει οικογενειακές φωτογραφίες αγνώστων με σκοπό να ανακαλύψει μία σχέση που υπήρχε και έχει χαθεί, μία σχέση κάτω από την επιφάνειά τους.  Ακολουθώντας το νήμα της ιστορίας τους, κεντάει με κόκκινη κλωστή τις φωτογραφίες και τις αναπαραστάσεις τους, η οποία φανερώνει τις εσωτερικές και υπόγειες  σχέσεις, αναδεικνύοντας το χαρακτήρα τους.

Η Έλενα Ακύλα ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έκανε μία πρώτη παρουσίαση της δουλειάς της τον Οκτώβριο του 2007 στον  εναλλακτικό χώρο π, Ευπατριδών 7, στο Γκάζι (σε επιμέλεια της Μαρίνας Λαγού) και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις (επιλεκτικά αναφέρονται): ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ, Αθήνα, «Αυτή τη φορά Να μη Ξεχάσουμε»,2008_  ΕΠΑΣΚΤ, Αθήνα,  «Απαγορεύεται»,2008_  A. ANTONOPOULOU ART, Αθήνα, ‘Cheap Art 13’, 2007_ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ, Αθήνα, «Κοινός τόπος ΙΙΙ- Αστικοί μύθοι»,2007_  ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΚΥΨΕΛΗΣ, Αθήνα,«Ο ανανάς ο λουκουμάς…μαγειρεμένες ωμότητες»,2006_  CHEAP ART, Αθήνα, ‘Cheap Art 12’,2006_  ΠΡΩΗΝ ΔΥΤ. ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ – 4ο ΕΥΡΩΠ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ, Ελληνικό,2006_ ACCADEMIA DI BELLI ARTI DI CARRARA, Ιταλία, ‘ARTINFORMAZIONE2’, Young Artists in Lunigiana castles, επιμέλεια: Alessandro Romanini,2005_ ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΑΘΗΝΩΝ,  «Ποίηση σε εικόνες», 2005_ΑΙΣΧΥΛΕΙΑ 2004 –εργοστάσιο Κρόνος, Ελευσίνα, «Σώμα και Αρχαίο Δράμα», 2004.

Έλενα Ακύλα: πρόσωπα της τέχνης, εφημερίδα Η Βούλα & ο κόσμος της,  1/12/ 2008, τεύχος 24 – έτος 2, σ. 6

 

 

001.A

001.AA++

detail5+ - Αντιγραφή

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: